تبلیغات
فارقلیط - جنگ جنگ تا صلح
 

تعداد مطالب :
تعداد نویسندگان :
آخرین بروز رسانی :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین بازدید :

 
 
نویسنده : احمدرضا رضائی
تاریخ : جمعه 22 فروردین 1393
نظرات

جامعه آرمانی از آرزوهای بشر در طول تاریخ بوده که برای تشکیل آن خود را به انواع مشقّات انداخته و در معرض همه خطرات قرار داده است.  تفسیر این جامعه گاه منجر به تشکیل حکومت‌های لیبرالیستی شده و گاه رنگ تفکرات کمونیستی به خود گرفته است و حتی در برهه‌هایی برای تحقق این آرزو، ملحدان با بهره بردن از جهالت و غفلت مردم بر کرسی حکومت تکیه زده و جوامع را به انحراف کشانده‌اند. برای این‌که تلاش‌های قدرت‌طلبانه این گروه، حق جلوه کند؛ جمعی از فلاسفه به عنوان جاده‌صاف‌کن‌های این حرکت، ذهن حق‌جوی مردم را مشوّه کرده و اقدامات فاسد آن‌ها را ماست‌مالی کرده‌اند. اما در تفکرات اسلامی، جامعه آرمانی یا مدینه فاضله، جامعه‌ای است که براساس حکمت شکل گرفته و همه تعالی‌خواهان حول  انسانی متأله جمع می‌شوند. برای تحقق این جامعه، حرکات مختلفی انجام گرفته‌است که ولایت فقیه و اداره کردن امت براساس نظریات پویای فقیهی حکیم، آخرین مدل و کامل‌ترین آن است. در این مدل حکومتی، سخن از امام است در برابر امت و به همین دلیل است که استعمال لفظ امام به عنوان پیشوا و رهبر مسلمین جهان برای حضرت روح‌الله با مسمی است. نگاه ایشان به حکومت‌داری نیز براساس همین اندیشه به جامعه‌ای کوچک نظیر یک شهر یا کشور محدود نمی‌شود. اندیشه‌ای که با قیام مردم علیه استبداد طاغوت آغاز شده و می‌رود تا طواغیت سیاسی و فرهنگی و اجتماعی دیگر را نیز از عرصه زندگی بزداید. ایشان در قسمتی از پیام خود مبنی بر قبول قطعنامه 598 و پذیرش آتش‌بس، با قرار نگرفتن در موضع انفعال، اندیشه جهانی حکومت اسلام را این‌طور بیان می‌کنند: من به صراحت اعلام می‌کنم که جمهوری اسلامی ایران با تمام وجود برای احیای هویت اسلامی مسلمانان در سراسر جهان سرمایه‌گذاری می‌کند. و دلیلی هم ندارد که مسلمانان جهان را به پیروی از اصول تصاحب قدرت در جهان دعوت نکند و جلوی جاه‌طلبی و فزون‌طلبی صاحبان قدرت و پول و فریب را نگیرد.

این اندیشه در بعد ظاهری خود منجر به تشکیل حکومت اسلامی ایران شد و در بعد باطنی خود به احیای حیات باطنی انسان در جهان انجامید. حرکتی که با وجود هجمه‌های بی‌امان خارجی و سستی و تنبلی و دنیاطلبی و جهالت مسؤولین داخلی، جای خود را در میان نظریات جامعه‌شناسی باز کرده و بلکه طرحی نو در تفکرات رایج از انسان درانداخته‌است. تفکر رایجی که توسط نظریه‌پردازان غربی برای تفسیر انسان به شیوه ماده‌گرایانه مطرح شد و جهان را به سوی اضمحلال اخلاق و بهره بردن از شهوات به نفع پر کردن جیب کمپانی‌های قدرت و ثروت سوق داد. در تاریخ مورد استناد همه جوامع علمی که سیر ترقیات انسان را از اعصار سنگ و مفرغ شروع کرده و به عصر مدرنیته و ما بعد آن ادامه داده و تنها وجه یا عمده‌ترین وجه تمایز انسان نخستین با انسان امروزین را تغییر در سبک ابزارها و تغییر در بهره‌بردن از طبیعت می‌‌داند، انقلاب روح‌الله جایگاهی ندارد. اما بین توده‌هایی که از ضعیف نگاه‌داشته شدن به رنج آمده‌اند و در پی آن‌اند که دست پول‌پرستان بازاری را قطع کرده و حلقوم نحس آنان را بفشارند، روح‌الله نقش پدری مهربان و رهبری آماده به رزم و نظریه‌پردازی حکیم را بر عهده دارد. سید مرتضی آوینی در مقاله دهه شصت و امام خمینی می‌نویسد: وجود امام خمینی و برکات آن را تنها کسانی می‌توانند حقیقتاً درک کنند که در جست و جوی تاریخ تحول باطنی انسان بر کره زمین، به تاریخ انبیاء رجوع می‌کنند. خود او حتی یک بار هم نشد که برای تبیین افعال و سیاست‌های خویش، مردم را به تاریخ‌های مصطلح رجوع دهد.

حرکت امام خمینی می‌رود تا قلب جهان را تصرف کند و این را از جنبش‌های گوناگون حق‌طلبانه مردم زجرکشیده و مبارزه آن‌ها با سیاست‌های رایج سودمدارانه آمریکا می‌توان دریافت و همچنین از علاقه توده‌های مردم به شخصیت و اندیشه‌های ایشان که حتی در تظاهرات آن‌ها در جهان نیز متبلور است. به گونه‌ای که برای شناسنامه حرکت خود عکس‌های امام خمینی و رهبر انقلاب آیت‌الله خامنه‌ای را بر دست می‌گیرند. به نظر بنده در میانه این تحولات، ماییم که می‌توانیم جلودار باشیم و تاریخ را بر مبنای حیات باطنی انسان رقم بزنیم و گرنه خداوند سربازانی از انسا‌ن‌های حق‌پذیر و بی‌پروا دارد که به یاری ملائک، آن‌ها را در صدر معادلات جهان خواهد نشاند و توسط آنان، هیمنه گردن‌کشان را خواهد شکست و بنای جدید معنویت را بر جنازه‌های نجس آنان بنا خواهد کرد.

                                                    

                                                                                                

 


می توانید دیدگاه خود را بنویسید
محسن عطایی نژاد دوشنبه 9 تیر 1393 01:18 ب.ظ
سلام
به یک شعر قدیمی بروزم.
محمد برزگر دوشنبه 25 فروردین 1393 10:36 ق.ظ
خواندمت.
كمی شعاری نوشته ای.
ehsan جمعه 22 فروردین 1393 09:40 ب.ظ
تا کنون میتوان گفت بهترین مدل ولی عیب هایی در اجرا هست و از اینکه بگیم دیگه حل شده این مسئله و با انتقاد و نظریات جدید متاصبانه برخورد کنند به جایی نمیرسند
به امید ظهور تحقق بخش رویاها
سید مهدی جمعه 22 فروردین 1393 03:48 ب.ظ
سلام
چیز تازه ای نداشت ولی اشاره به جهانی بودن حرکت امام،تفاوت سیر تاریخی غرب با ما و و گرنه خداوند... از نقاط قوتش بود
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
 
 
راست می گویم كه شما را مفید است كه من بروم.اگر من نروم آن فارقلیط نزد شما نخواهد آمد.اما اگر بروم او را نزد شما خواهم فرستاد.

(انجیل یوحنا باب16)

احمدرضا رضائی